Fikcja Interaktywna (IF)

Chcę zwrócić Waszą uwagę na szczególny gatunek gier komputerowych: interactive fiction (w skrócie – IF). Są to gry tekstowe. Składające się w sumie wyłącznie z tekstu. Rzadko mają jakąś szczątkową oprawę graficzną, najczęściej rozgrywka polega na wpisywaniu tekstu i obserwowaniu odpowiedzi, „reakcji” świata gry. Odrębność świata  IF od świata tradycyjnych gier polega na wykorzystaniu słowa jako jedynego nośnika treści gry, jak również jedynego sposobu komunikacji ze światem tej gry. Wprowadzanie elementów grafiki czy dźwięku ma tylko funkcję ozdobną. Tekst czytany i tylko tekst – do gatunku IF nie należą gry, w których chodzimy literką A i strzelamy kropkami do B, C i D (najczęściej są to tzw. gry roguelike, też ciekawy gatunek).

"Attack of the Yeti Robot Zombies"

IF jest „zagubionym ogniwem” pomiędzy książką a grą, co jest przynajmniej dla mnie dość fascynujące. Najwięcej takich gier powstaje w języku angielskim, więc dla chcących się podszkolić w tym języku – jest to jeszcze jedno medium, wspomagające ten szlachetny cel… Nie znam żadnej IF po polsku.

Większość gier IF powstaje w ten sam sposób – nie są pisane od początku przez programistów, ale tworzone przez, no cóż, pisarza – w specjalnym środowisku, pozwalającym na definiowanie słownika, scen, sposobu przetwarzania komend użytkownika, reakcji na grupy poleceń i zmiany świata gry. Dwa popularne środowiska tego typu to Inform oraz TADS.

Gry takie często są oparte o skomplikowane zagadki, manipulowanie wirtualnym otoczeniem, interakcję ze sztucznymi osobami czy też po prostu zanurzenie się w fabułę jakiejś opowieści.

Przykładowi twórcy gier IF to Emily Short, Ander Plotkin,  Adam Cadre czy Graham Nelson.

Poniżej wybór kilku gier, w które zagrałem / przeczytałem i które polecam. Można je sobie znaleźć na stronach IFDB, która pozwala zarówno na ściągnięcie pliku gry (uruchamianego na „playerze” takich plików – np. WinFrotz), jak i czasem na odpalenie jej w przeglądarce (zdaje się, że wymagana jest Java).

  • Photopia (mój osobny opis tutaj)
  • 9:25
  • Shrapnel
  • Attack of the Yeti Robot Zombies
  • Aisle
  • Galatea
  • All Roads
  • Shade
  • The Space Under the Window

Na marginesie. Bliska gatunkowi jest świetna polska „Otchłań„, jest to jednak mix niewielkiej części interactive fiction z koncepcjami zaczerpniętymi z gier MUD i roguelike. „Otchłań” nie kładzie typowego dla IF nacisku na złożone przetwarzanie wprowadzonego tekstu (niektóre dzieła gatunku rozpoznają bardzo złożone zdania, posiadają bogaty słownik synonimów itp), ale na poznawanie świata (ogromna ilość lokacji, co powoduje konieczność rysowania map) i walki z różnymi… stworami – w konwencji komputerowego RPG.

Mam zamiar rozszerzać (powoli) tę stronę o opisy co ciekawszych gier IF.

IF to opowieści, często wielowątkowe labirynty lub krótkie formy literackie, prowadzące nas za rękę (a czasem dające złudzenie wolności). Yyy… daj się złapać…

Patrz też: http://en.wikipedia.org/wiki/Interactive_fiction

Ostatnia aktualizacja: 2010.01.10

Dodaj komentarz