„Mr. Bean’s Holiday” (2007)

Może nie powinienem się przyznawać, że obejrzałem ten film, ale zrobię to, bo bardzo mi się podobał. Przyznaję się.

Spodziewałem się ogranych skeczy Rowana Atkinsona w nowych wersjach, pomijalnej fabuły i niewyróżniających się (będę pisał „nie” z imiesłowami tak, jak mi się podoba) zdjęć. A tutaj miła niespodzianka. Momentami nakręcone naprawdę pięknie, w stylu jakichś filmów francuskich (zresztą, „Mr Bean’s…” dzieje się we Francji), które kiedyś widziałem, ale nie pamiętam. Może trochę skojarzyło mi się to z „Amelią”? Mam czasem dziwne skojarzenia.

Humor nie jest agresywny, dowcipy raczej łagodne, kilka całkiem odkrywczych żartów (piękna scena śpiewu operowego) i przede wszystkim – przyjazna atmosfera. Mr Bean nie jest – jak uważają niektórzy – obrzydliwym, zabawnym idiotą, on po prostu ma inny sposób rozumowania. Odniosłem wrażenie, że bohater nieco różni się od tego znanego ze skeczy w TV. Jego egocentryzm czasem znika i pojawia się bardzo miły, chętny do pięknych gestów człowiek. Efekty jego działań są jak najbardziej pożądane, chociaż elementy toku rozumowania – niecodzienne.

To oczywiście „tylko” wygłupy brytyjskiego komika. Ale powyżej średniej (a zdecydowanie powyżej „Strasznych filmów” i podobnych arcydzieł). No proszę, spojrzałem teraz na IMDB – co prawda, film nawet dostał 6/10, ale kilka recenzji bardzo pozytywnych. O – piszą, że to koprodukcja angielsko-francuska. A ktoś na Filmwebie pisze o analogiach do filmów Jacquesa Tati (muszę sobie kiedyś przypomnieć, kompletnie ich już nie kojarzę). Może zupełnie prawidłowo wyczułem w tym filmie coś ładnego?

Skomentuj

